De Wieringermeer heeft veel verenigingen. De grote kennen we allemaal wel, maar er zijn ook kleinere clubjes. Een daarvan is de Modelvliegclub Wieringermeer, gevestigd aan de Schelpenbolweg 42 te Slootdorp.

Het begin van een hobby
Als je vroegtijdig arbeidsongeschikt wordt ga je niet de hele dag thuis zitten. Dan ga je eens rondkijken en zo kwam ik op het land van Frans Juurlink, waar een demonstratie modelvliegen te zien was. Prachtig vond ik dat. Een kennis zei op een gegeven moment: ‘Ik heb nog een bouwpakket van een modelvliegtuig, maar kom er niet aan toe om het af te maken. Is dat niet wat voor jou?’ Nou, toen had ik dus een vliegtuig en dan moet je een zender en een ontvanger aanschaffen, elk met een accu, en een motortje natuurlijk. Dat was in het begin wel een hele investering, zo’n duizend gulden. Zo’n vliegtuigje is ongeveer een meter lang, maar de vleugelwijdte is wel 2 meter. Je hebt ook grotere van soms wel 6 meter breed!

Een eigen stek 

We vlogen met nog een aantal mensen uit deze streek bij de modelvliegclub van Den Helder, maar al gauw wilden we in onze eigen omgeving met een club van start gaan. We begonnen in 1982 met een man of 10 – 12. Aan de Schelpenbolweg konden we een stukje land van 80 bij 100 meter huren op de boerderij van Van Hijlckama-Vlieg. Er staat een keet met wat stoelen erin zodat we bij regen binnen kunnen zitten. Er loopt een betonpad van de weg naar achter waar ons veldje ligt en daar kun je ook parkeren. In het begin was ik voorzitter, maar er is nu een ander.
We betalen huur aan de boer en om de club draaiende te houden moeten we minstens 28 leden hebben. Dat is nog steeds gelukt, momenteel hebben we 42 leden.
Op dat veldje stond voorheen een schapenhok op zwenkwielen, dat konden de schapen dus zelf verplaatsen. Als wij dan dat veld gebruikten zetten we dat hok in een hoek. Als we dan weggingen moesten we wel zorgen dat de schapen weer vast stonden. Ze hebben weleens een stuk bietenland kaal gevreten omdat wij dat vergeten waren. Je moet natuurlijk wel goed met de verhuurder en de omgeving omgaan. Zo vliegen we bijvoorbeeld niet op zondagmorgen.

Vliegen met een brevet
Om te mogen vliegen heb je een brevet nodig. Dit kun je halen door les te nemen, ongeveer 8 tot 10 lessen heb je wel nodig. Er is ook theorie bij. Ik heb aan verschillende mensen les gegeven, ook veel aan jongeren. Daar steek je dan veel tijd in en dan is het wel jammer dat die jongeren er niets meer mee doen als ze eenmaal geld hebben voor een scooter of zo, dan zie je ze niet meer. Dan staat zo’n vliegtuigje daar op zolder en hoop je maar dat de accu er uit gehaald is, anders gaat het nog roesten ook. Een enkeling zie je dan wel weer terug als ze in de dertig zijn.
Je moet ook weer niet te oud zijn, want dan heb je kans dat je brokken gaat maken en een ander in de problemen brengt, doordat je bijvoorbeeld moeite krijgt met de besturing.

Over het vliegen
Elk vliegtuig heeft zijn eigen kanaal waar de besturing op is afgestemd. Je neemt een knijpertje met een kristal met een bepaald nummer en dat zet je in je zender en dan zit jij op dat kanaal en een ander mag daar dan niet op. De moderne besturings-apparaatjes zoeken zelf een kanaal op, die werken niet meer met kristallen. Meestal zijn we met niet meer dan drie toestellen tegelijk in de lucht, want je moet bij de besturing natuurlijk ook in de gaten houden waar de anderen vliegen.
Met een tankje kun je 15 tot 20 minuten in de lucht blijven, dus voor die tijd moet je zorgen dat je toestel tegen de wind in gaat anders vliegt het bij het landen over de kop. Opstijgen en landen doen we altijd tegen de wind in. Je zit daar heerlijk buiten met je zendertje in je handen en volgt het toestel in de lucht, ja het is een mooie sport.
Zie ook www.mvc-wieringermeer.nl

Periode: 1982 – 2008
Verteld door: Cor de Jong
Plaats: Slootdorp